Bovenkant van de pagina
Ga direct naar de navigatie
Ga direct naar de content

Social Media Marketing: Nienke Fonk Tom van Rheeden 2 EN  NL

Pilot OV-kunstkaart op de Uitmarkt

Duurzame koppeling met bezoekers dankzij marketing tool voor culturele sector

In het weekend van 25 en 26 augustus konden cultuurliefhebbers op de Uitmarkt musea fysiek 'liken' met hun OV-chipkaart. Hierdoor kunnen musea hun standbezoekers na afloop van de Uitmarkt op de hoogte houden van het laatste nieuws rondom tentoonstellingen en exposities. De OV-kunstkaart vervangt traditionele flyers en het handmatig inschrijven voor nieuwsbrieven. Na de succesvolle introductie op de Uitmarkt worden de mogelijkheden onderzocht om de kaart landelijk en cultuurbreed in te zetten.

Een belangrijk onderdeel van de Uitmarkt, het jaarlijks terugkerende evenement dat het nieuwe culturele seizoen inluidt, is de Museummarkt. Hier krijgen musea de kans om nieuwe én bestaande bezoekers te informeren over hun tentoonstellingen en ontwikkelingen. Het Van Gogh Museum, het Frans Halsmuseum, Museum De Paviljoens, het Joods Cultureel Kwartier en de Amsterdam Heritage Museums (Amsterdam Museum, Museum Willet-Holthuysen, het Bijbels Museum en Museum Ons’ Lieve Heer op Solder) namen deel aan de introductie van de OV-kunstkaart op de Uitmarkt door middel van ikPolls waar bezoekers hun interesse aan konden geven.

De OV-kunstkaart had ook een eigen stand op de Uitmarkt met ikCams waar bezoekers de OV-kunstkaart functie op hun OV-chipkaart konden activeren. Hier werd binnen een minuut een profiel gecreeërd, inclusief foto. Bij de ingang van de OV-kunstkaart stand stond ook een pilaar, waar bezoekers heel gemakkelijk met hun geactiveerde OV-kunstkaart konden aangeven van welke Mediamatic activiteiten ze op de hoogte gehouden wilden worden.

Wanneer de bezoekers vervolgens de rest van de Museummarkt verkenden, konden zij bij de OV-kunstkaartpilaren van de deelnemende musea met één simpele 'swipe' hun interesse aangeven.

Ook de thuisblijvers bleven op de hoogte; bezoekers konden ervoor kiezen hun Uitmarkt ervaring meteen met hun vrienden te delen via Facebook. De ikCam foto’s van de dag kun je bekijken op de OV-kunstkaart website.

De OV-kunstkaart

De OV-kunstkaart is een project waarmee Mediamatic en de cultuur sector inspelen op culturele vernieuwing. De bezuinigingen betekenen niet persé kaalslag voor de culturele sector. Nieuwe ontwikkelingen zoals social media geven culturele organisaties juist volop kans om na te denken over het vernieuwen en versterken van hun marketing. Kijk voor meer informatie op OV-Kunstkaart.nl.