Sprekers
Verhalen Spelen 1
  Het openingssymposium
Michael Murtaugh : Automatist Storyteling Systems
  Michael Murtaugh studeerde computerwetenschappen aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en was daar na zijn studie onderzoeker bij de Interactive Cinema Group van het MediaLab. Murtaugh ontwikkelt gebruiksvriendelijke interfaces voor het ontsluiten van verschillende lagen van complexe, vaak narratieve informatie. Hierbij wordt het ruimtelijk begrip van gebruikers op vanzelfsprekende wijze aangesproken. Hij maakte onder meer de ´evolving documentaries´ Jerome B. Wiesner: A Random Walk Through the 20th Century en Boston: Renewed Vistas. Murtaugh is de oprichter van het bedrijf Jam! New Media for public dialogue.

Tijdens zijn lezing presenteerde Murtaugh zijn onderzoek naar Automatist Storyteling Systems, applicaties die dynamische adaptieve presentaties van verhaalmateriaal leveren, afgestemd op individuele kijkers. Op dit moment wordt zijn onderzoek toegepast in installaties in het wetenschaps- en techniekmuseum New Metropolis (NEMO) in Amsterdam.

Links:

Bio Michael Murtaugh

Jam! New Media
 
Philip Pocock : h|u|m|b|o|t: het virtuele landschap
  De Canadees Philip Pocock is van oorsprong fotograaf en documentairemaker. Hij ontwikkelde zich later tot nieuwe media kunstenaar en is professor Kunsttheorie aan de Pforzheim Universiteit in Duitsland. In de jaren tachtig publiceerde Pocock The Obvious Illusion, een collectie documentaire foto´s en richtte hij samen met John Zinsser het Journal of Contemporary Arts op. Sinds 1991 woont en werkt hij in Europa en gaat samenwerkingsverbanden aan met verschillende kunstenaars.

Tijdens zijn lezing presenteerde Pocock het h|u|m|b|o|t project. Het verslag van de reis van ontdekkingsreiziger Alexander von Humboldt door Centraal Amerika diende in dit project als scenario voor een wisselende groep reizende kunstenaars, architecten en schrijvers. Tijdens hun reis bouwden zij een online interactief virtueel landschap. De bezoekers van de site reizen door dynamische lagen van Humboldt's en h|u|m|b|o|t´s materiaal en leggen verbindingen, die het landschap mede vormgeven.

Link:

h|u|m|b|o|t project
 
Menno Grootveld, Willem van Weelden en Yariv Alter Fin : Nettime TV
  Menno Grootveld is administrator van de Nederlandse tak van de familie van Nettime mailinglijsten. De Nettime-mailinglist is een internationaal forum voor discussie over mediacultuur en nieuwe media kunst. Daarnaast organiseert hij momenteel de Lost & Found avonden op verschillende plekken in Amsterdam.

Grootveld ontwikkelde samen met Yariv Alter Fin en Willem van Weelden Nettime TV. Abonnees op deze lijst kunnen onderwerpen en materiaal leveren waarmee TV programma's worden gemaakt, waarop weer gereageerd kan worden. Tijdens hun lezing presenteerden zij Nettime TV, dat een work-in-progress is, als discussiestuk. Zij willen een multimedia mailinglijst ontwikkelen die in realtime werkt en waarvan de berichten op een website verschijnen. Deze site is gebouwd in D-HTML zodat de gebruikers de code kunnen inzien en kunnen meebouwen aan de site.

Link:

Nettime
 
Bram Mulder : Roleplaying Games
  Bram Mulder is roleplayer en Dungeon Master (DM). Tijdens zijn lezing ging Mulder in op diverse facetten van de rol van de DM. Ieder karakter dat de spelers zelf aandragen heeft een aantal eigenschappen. Als DM moet je zorgen dat je een bepaalde verhaallijn vasthoudt en tegelijkertijd flexibel blijft.

De DM zet kortom een interactieve verhaallijn uit, waarin de spelers hun karakters tot ontwikkeling kunnen laten komen. De kunst is om snel en creatief te reageren op de onverwachte acties van de spelers, en tegelijkertijd de spanningsboog van het verhaal in de gaten te houden.

Link:

Brotherhood of Noelf
 
  De studieavonden
  Keez Duyvez : Pips;Lab: Soapomatic en Drumcinema
  Keez Duyvez is interactieontwerper bij Pips;Lab. Dit is een groep kunstenaars bestaande uit interactieontwerpers, theater- en filmmakers. Zij ontwerpen installaties waarin interactieve mogelijkheden op originele wijze worden ingezet.

In zijn lezing presenteerde Duyves vier projecten van Pips;Lab: soapomatic, drumcinema, gepersonaliseerde film en de rondrijdende romanciers. Alle vier geven zij op een andere manier invloed geven op hun ervaring. Soapomatic is een poppenkast voor gevorderen, door in een microfoon te praten kunnen de gebruikers de monden van twee gezichten op een beeldscherm laten bewegen. Het drumcinema bestaat uit een projectiescherm, het beeld en geluid wordt gestuurd door twee drummers. Zo ontstaat er een directe, fysieke samenhang tussen het geprojecteerde beeld en het live geluid. De gepersonaliseerde film wordt bekeken door een bril met groen glas en daarin een kleiner rood frame. De voorstelling is een dubbelprojectie: kijk je door het groene glas dan zie je de hoofdfilm, kijk je door het rode glas zie je de achterliggende film. De rondrijdende romanciers zijn met z´n drieen, een uur lang rijden zij al schrijvend rond in fauteuils op wieltjes door een gebouw. Daar waar zij elkaar tegenkomen kruisen ook de verhalen zich.
 
 
Frank Alsema : Televisie, internet en computergames
  Frank Alsema is creative director bij IJsfontein. De IJsfontein maakt interactieve software voor met name een jonge doelgroep, waarin fantasie, gedrag en gevoel een centrale rol spelen. Voordien was Alsema regisseur voor de VPRO. Hij is erop uit om een combinatie te maken van televisie, internet en computergames. Hij ontwierp met IJsontein en in samenwerking met de VPRO twee kinderprogramma´s: Typotoons en Tattletoons. Deze programma´s combineren op een ingenieuze manier de mogelijkheden van internet en televisie.

Tijdens zijn lezing presenteerde Alsema deze programma´s. In Typotoons speelden kinderen onder leiding van een auteur een spel waarin ze het verhaal konden sturen. In Tattletoons wordt elke week via internet door kinderen een scenario ontwikkeld voor een animatie filmpje, dat aan het eind van de week op de televisie wordt uitgezonden.

Links:

Typotoons
Tattletoons
IJsfontein
 
 
Maja Kuzmanovic : Wearable computing
  Maja Kuzmanovic studeerde aan de kunstacademie in Venetië en aan de faculteit Kunst, Media en Technologie van de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht. Zij is voorzitter van de Foundation of Affordable Mysticism (FOAM).

Kuzmanovic onderzoekt en ontwikkelt diverse manieren van interactief vertellen, gebruik makend van onder andere Virtual Reality-technologie als de CAVE en ´wearable computing´. Tijdens haar lezing is zij ingegaan op de rol van het lichaam als sleutel tot immersieve ervaringen. Op dit moment onderzoekt ze de manieren om ´artificial life´ technologie in te zetten om verhalen te laten reageren op hun gebruikers.

Link:

Maja Kuzmanovic
 
 
Steffan Ros : Games en narratie
  Steffan Ros is scenarioschrijver, hij schreef onder andere veelgeprezen Westenwind. In zijn lezing gaf hij gaf een overzicht van de ontwikkeling van verhalende games vanuit het perspectief van een scenarioschrijver.

Hij toonde verschillende manieren waarop game-elementen en verhaalelementen worden geÏntegreerd. De overeenkomst tussen film en games is de aanwezigheid van beeld en geluid. Zodra een game van de narratieve elementen van film gebruik wil maken gaat het volgens Ros fout. Er is namelijk geen plot mogelijk wanneer er van de gebruiker keuzes en handelingen worden gevraagd. Eigenlijk is het begin van een spel een directe sprong naar de shoot-out, waar alle actie zich afspeelt. De grote uitdaging ligt er volgens hem in om de perfecte balans te vinden tussen interactie en narratie.